Tuesday, August 31, 2010

:: MERDEKA? ::

Salam...

Hari nie merupakan hari yang ke 21 puasa... wah.. cepat sungguh masa berlalu... ingat dulu, masa kecik2, nak puasa 1 hari rasa cam 10 hari lamanya... n nak tunggu raya, MasyaAllah... lama... but, bila dah besar (ehem! dewasa), dah tak terasa sgt.... hehehe... but i salute my niece and nephew yg darjah 2 and 3 tu... boleh mereka puasa.... I just remind my mum la, if bebudak tu tak tahan, biar la buka puasa... kesian.... but, mereka masih cuba tahan,.. n masih boleh thn.. tapi, bila sampai nak berbuka, lembik dah la... heheheh... comel betul....

Hari nie juga merupakan Hari Ulang Tahun Kemerdekaan Malaysia yang ke 53.. Kalau umur manusia, time umur cam nie tgh mengira thn bila nak pencen.... heheheh... tapi, bagi sebuah negara, 53thn kemerdekaan masih di anggap muda....

Apa yg kita faham tentang kemerdekaan?? Aku dulu minat betul dengan sejarah Malaysia nie.. setiap kali pergi ke rumah pakcik di Melaka, my mum takkan lupa bawa aku ke Muzium Melaka... di mana di sana dapat aku lihat tentang proses mencapai kemerdekaan... Salah 1 benda yg aku tak boleh lupa sampai sekarang, adalah sebuah gambar (lukisan) di muzium tersebut. Ia menggambarkan kejadian di mana sebuah kain di rentangkan, dan di tgh kain itu terdapat wang2 derma rakyat, utk perjalanan Tunku Abdul Rahman ke UK utk menuntut kemerdekaan Tanah Melayu. dan benda yg buat aku sebak (seriously, air mata aku mengalir masa tgk gambar nie- sewaktu umur 10 thn), sseorg perempuan menanggalkan rantai emas yg di pakainya utk di letakkan di tgh kain tersebut - dia pun nak derma la... mmg sebak,... bagaimana dia sanggup memberi hartanya utk memerdekakan tanah airnya....

bila fikir balik, aku sedih kembali.. the reason is, usaha mereka2 yg sebelum kite, cuba membebaskan kita dari belenggu penjajah , macam sia sia... cuba tgk, sampai hari nie kite masih di jajah dgn secara tidak langsung.. remaja2 kite dah ikut cara hidup budaya barat... mana lagi ikut adat timur... or at least, ikut ajaran islam.... banyak yg dah menyimpang.... hubungan seks before kawin di anggap normal sekarang nie... perempuan merokok tu perkara biasa... dan, yg paling mengejutkan sekali, dah ada perempuan bertudung pergi clubbing.... heran aku... apa fungsinya tudung kat kepala tu??? memalukan betul... bila ada seorang non-muslim tanya aku benda nie, cam ne aku nak jawab??? boleh lak member aku tu kata, "ha shaz, u pun boleh masuk Zouk lepas nie, sbb dah ada girl pakai tudung masuk!!"... so, perception utk org islam nie dah makin teruk la... korang nie tak pk ke all urs action akan melibatkan bangsa, agama dan negara???? tak pk ke???? asal la korang nie bodoh sgt.... heran la aku...

dan, malam tadi, mesti ada remaja2 pergi parti countdown - or parti merdeka... u all tak faham maksud merdeka, bakpe nak celebrate merdeka?? dok umah tolong mak buat kuih lagi bagus.... bakpe nak pi menghabiskan masa dan maruah kat luar?? n, seperti biasa, lagi 9 bulan 10 hari, banyak lagi la kes buang bayi yg akan kite dengar, akibat dari malam ini....

Kite belum lagi merdeka sepenuhnya, if kite masih mengagung2 kan budaya luar...

No comments:

Post a Comment