Thursday, June 27, 2013

Cabaran.....

Salam...

Notes for today.. sabar itu separuh dari iman..... In Syaa Allah.... ok...

basically, for me yg mempunyai 2 org anak kecil2 - sorang 1 thn 9 bulan... sorang 9 bulan... mmg sedikit mencabar...

part yg paling mencabar... bila sorang sakit, yg sorang tu pun akan sakit.. kembar la kononya... masih kecil.. antibody tak kuat.. mudah la berjangkitnya....

recently, si abang muntah2 hari sabtu - 2 March 2013.. hmm... muntah, takmo makan, n cirit birit.. hmm... padahal dari 22 feb sampai la 28 feb 2013, admitted to hospital sbb demam n cirit birit.. masa discharge to takde dah cirit birit... everything ok.. dah test stool pun, kata takde rota virus... hmmm..

tetiba, sabtu 1 march tu dia tak nak minum susu.. dia baling botol susu dia... makan pun taknak.. pelik.. sebab si abang suka pada makanan... bagi la makan apa pun, sure dia makan punye... he is not picky eater.. alhamdulillah... air ribena dia nak.. tapi, lepas bagi air ribena, dia muntah... ok la.. baru sekali...

then tengahari, bagi bubur nasi.. pun taknak makan.. so, bagi la dia minum vitagen and makan calci-yumm.. itu je yg dia nak... lepas sejam, muntah lagi.. apa yg ada.. dah la makan pun tak... muntah...

so malam tu bawa pi emergency hosp.. i call the hosp dulu.. sbb nak tau ada tak on call paed.. dia kata ada.. n boleh terus jumpa dia - just bagi tau kat emergency tu..

ok.. dgn lajunya kami bawa ke sana... tetapi, org yg emergency tu tak mo bagi jumpa paed.. suh jumpa dr biasa.. i mengamuk kat situ.. if jumpa dr biasa baik tak payah dtg sini.. baik i pi klinik biasa... aku dah mengamuk kat situ... dia kata dr biasa akan tgk dulu... if dia rasa teruk, baru dia panggil paed.. bangang tak... aku taknak la pi jumpa dr biasa tu, pas tu dia suruh balik without jumpa paed... dia kata paed waktu now cuma akan review utk case admission - o.. hint aku utk masuk kan anak ke wad ka?? tolong la.. baru discharge,... saba je la.. tu dia kata, if nak jumpa paed, boleh set appointment jumpa hari isnin.... ok... nampak tak.. mmg taknak bagi jumpa paed la tu.. ok... tak nak bagi sudah.. akhirnya, lepas amik ubat kat klinik panel, kiteorg pun balik... total muntah hari sabtu - 3 kali.. last kali mlm

so, ahad, benda yg sama.. hubby bagi air garam pada abang (ORS).. (muhammad).... pakai syringe... nak buat cam ne... muntah dia.. ye la benda tu mana sedap...

Hari ahad - muntah 2 kali je.. makan n minum - cuma vitagen, air ribena and calci-yum... hmm...

hari isnin, aku amik cuti.. bawa si muhammad pi hospital - yg ada appointment hari isnin tu... pi la.. lama juga nak jumpa dr tu.. dr yg glamer... mmg ramai patient dia.. dan dr tu tgk - n decide - admitted kan anak aku.. (first admitted tu kat spital lain.. yg second ni tukar dr lak..)

sepanjang 2 jam tunggu dr and tunggu bilik - aku berdiri sambil dukung muhammad.. 10.5kg... berdiri ye.. dia tak mo bagi aku duduk... bayangkan.. sampai nak pitam aku... sampai la dah membebel ngan si muhammad tu.. "muhammad, asal mengada2 sgt ni".. tau apa dia buat?? dia pandag muka aku, n capai cermin mata yg aku tgh pakai n baling ke belakang... reaksi aku?? thn gelak... dia mmg sakit.. sbb tu dia sgt cranky..

dah masuk bilik, dia pun ok.. sbb dia dpt baringkan...

ok.. kemudian - stool dia di ambil utk check rotavirus.. malam tu aku la stay ngan dia... hubby kerja malam - n balik umah teman si adik la.. sapa nak jaga adik, ye tak...

pkl 1 pagi, telefon berbunyi... mak aku yg call.. aku mmg tak sedap hati call pepagi buta tu.. sbb mesti ada benda tak best slalunya.. tepat.....

adik - ariessa muntah dah 3 kali dari pkl 8 mlm on 4 march 2013 - ya.. di mana aku di hospital.. menjaga Muhammad. Pukul 1.00 pagi mak aku telephone, kata nak dtg emergency pasal Ariessa muntah lagi sekali. in total 3 kali.. n dia sudah lembik...

tapi, emergency suruh balik n bagi ubat dulu... tgk keadaan dia cam ne.. so ariessa balik with my mum n my hubby.. aku stay - ngan anak bujang...

pagi selasa pkl 8.00 (5/3/2013), Dr si Muhammad dtg.. aku pun citer la keadaan Ariessa. n dia kata bawa je n check for the stool - since dia pun dah ada cirit birit.... so, pkl 12 tgh hari tu, hubby hantar si ariessa - confirm - rotavirus....

so, minta la 2 bedded room.. so, bermula la hidup kami berempat di dalam bilik kecil spital....

dan selama 4 hari, anak2 dirawat, di beri ubat.. n di beri susu kerap - tetapi dgn amount yg sikit. 2 oz skali minum... and gap every hour.... kami di suruh mencatat apa yg di beri kepada anak2 dan apa yg keluar dari mereka... (lain macam je.. hehehe)...

kami akan mencatat pkl berapa beri minum n berapa banyak.. n berapa kali dia buang air besar n pkl berapa.. termasuk muntah jika ada...

baby rota virus ni, haruslah di jaga untuk tidak muntah... jika dia muntah, dia akan menyebabkan dehidrasi (dehydrate) dan akan memudaratkan baby.. sebab itu, dr galakkan beri susu sedikit (dalam 1-2oz) tapi kerap (setiap 1 jam)... itu la cabaran nye... bukan mudah....

and if possible tukar susu lactose free.. if tak mo lactose free, tukar soya base... if tak mo juga, bagi susu yg biasa dia minum....

cam Muhammad, memang tak mo langsung lactose free... soya base dia muak.. tolak dua dua.. so dr kata bagi je la susu dia yg biasa tu....

cam ariessa lak, bagi susu yg biasa dia minum (enfalac A+), dia tolak.. pelik gak.. tapi, naluri seorang ibu (cheh...) untuk try lactose free  (tin susu lactose free tu hospital bagi utk muhammad, since dia taknak minum try bagi ariessa).. yang tu dia nak minum.. (susu yg hospital bagi enfalac A+ Lacto free)... yang tu dia minum dengan banyaknyer.. lega....

alhamdulillah... mereka berdua sihat selepas 4 hari.. lega........

cabaran membesarkan anak..... takpe... alhamdulllah.. anak sihat....

No comments:

Post a Comment