Tuesday, April 17, 2012

::Malu??::

Salam...

Pernah tak korang mengalami situasi yang amat sengal dan memalukan dalam hidup korang??? mesti pernah kan... aku juga.. bukan 1, tapi banyak...

tapi, nie yang aku rasa amat memalukan la yg pernah terjadi dalam hidup nie...

peristiwa ni terjadi pada tahun 2009 or 2010 - masa tu dah kawin dah...

aku commute ke office di KL dgn KTM komuter (seyesly lembab giler.. tapi best opportunity utk baca buku, tidur, main game, and berangan la..) dan LRT...

nak di jadikan satu hari nie.. tak silap aku, laki aku tak leh amik.. ada hal.. kad touch n go aku cuma berbaki RM0.20 (20 sen la..)... tiba si stesyen shah alam (lepas tag out la tinggla RM0.20 tu)... so, tgk dlm handbag - duit ada kurang dari RM3... bayangkan.. nak naik teksi - tak cukup duit.. so, naik la bas.. bas rapid KL yg mmg pengantara stesyen KTM dan seksyen2 lain di shah alam... ok la aku kata.. naik bas.. tambang bas takkan la lebih dari RM3 kan... hehehe...

so, dgn bangga beratur la naik bas tu.. tetiba, bas tu rupanya, mmg tak terima duit cash.. diorg pakai kad touch & go.. la.. aku balance kad ada RM0.20 je.. tu aku tanya, cash tak leh ke?? sbb aku dah pegang RM2 kat tangan aku nie.. tambang RM1 je.. (duit tu berupa RM1 duit kertas, and lagi RM1 tu duit syiling la.. hehehe...

driver bas tu kata pakai tng je.. dia kata takpe.. leh beli kad tu kat dlm bas nie.. bermula dari harga RM5.. aku cuma boleh geleng kepala... dan berkata, saya mmg takde duit RM5.. dia pelik... impossible rakyat Malaysia yg kebanyakan kaya raya nie takde duit RM5 dlm bag depa.. (aku tak kaya la.. sbb tu RM5 pun aku takde..) aku just kata aku ada nie je (seraya tunjuk duit RM2 tu kat dia)... dah lama aku thn queue nie.. hehehe.. kat belakang aku ada ramai lagi nak naik.. n perasaan aku masa tu mmg malu semalu2 nya... malu... malu sesangat wei... adei.. apakan daya.... lupa nak cucuk duit kat bank.. kat ktm mana ada ATM machine masa tu (la nie dah ada dah.. maybe pasal kes aku la kot..)

at last driver tu tanya aku nak gi mana, aku pun jawab la Seksyen bla bla bla... dia pun suruh aku masuk dalam bas tu... so, kire aku tambang phree la hari tu...

kesian aku kan...

aku citer kat mak aku: dia kata, asal tak naik teksi sampai umah dia, tu dia boleh bayarkan tambang teksi tu.. aku pun balas balik - mmg memula nak buat cam tu.. tapi, bila pk ada duit RM2 yg mmg cukup utk tambang bas, gi la naik bas.. jimat sket... tetapi rupanya - aku malu pada hari tu...

nota pendek aku: moral of the story (diulangi MORAL ye..), make sure dalam bag ada at least RM10 la kalau cikai pun... supaya citer malu nie tidak berulang di masa hadapan....

No comments:

Post a Comment